Visar inlägg med etikett Boktips och länkar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Boktips och länkar. Visa alla inlägg

torsdag 26 november 2015

Boktips Ett renare liv av Tina Holt och Birgitte Magnussen

Här kommer ännu ett boktips - och det är verkligen en bra bok! Vacker och välskriven med en stor bredd på tips för just "ett renare liv". Många välkomna tips och trix, nya kunskaper och inspiration. Bibliotekslånad men kommer köpa ett exemplar att ha hemma. Författarna Tina Holt och Birgitte Magnussen har ett stort hälso- och skönhetsintresse - något som vi här i familjen behöver bli bättre på. När vi blev grönare och grönare var det många produkter som åkte ut ur badrumsskåpet. Vi har provat en del ekologiska men många har vi helt enkelt slutat köpa. Ekonomiskt, ekologiskt och enkelt. Det är inte ofta det blir hårinpackningar, kroppsskrubbningar, ansiktsmasker eller djuprengöringar. Nu kan det visserligen till stor del bero på småbarnsliv och andra prioriteringar, men det kanske är dags att ta hand om sig själv lite bättre.

Helt logiskt är det att det vi äter påverkar hur vi mår och även hur vi ser ut. Självfallet finns det många faktorer som påverkar men kärnan i den här boken köper vi rakt upp och ner - Ät bra, tänk på vad du använder för produkter och vad du har för material och textilier hemma. Vi har börjat få upp ögonen för "superfoods" (fortfarande skeptiska till att importera mycket om det finns liknande svenska produkter/bär/frön/grönsaker men insett att en del kanske är så bra på många sätt att det är värt att köpa) och nya frön, linser och oljor vi inte provat tidigare.

Ett renare liv av Holt & Magnussen
Boken känns välskriven, fylld med fakta om varför det är bättre att göra ett vis än på ett annat. Förklaring och personliga reflektioner från författarna, nya och spännande (för oss iaf) recept på grönsaksjuicer, smör-, ost-, yoghurt och mjölk av cashewnötter. Bönpastej, bönchili med mörk choklad, avokadopudding och olika glassar för att nämna några recept som vi vill prova. Perfekt blandning av tips, recept, DIY skönhet, vackra bilder och fakta.

I skönhetskapitlet delar de med sig av favoritmärken, inköpsställen, recept och guider till hur man blandar egna oljor för ansikte, kropp, eksem, ärr eller rynkor. Tack och lov kände vi att vi hade koll på det mesta i kapitlet "Grönt hem", men vi har fått mycket ny kunskap av boken. Absolut läsvärd. Båda författarna driver egna bloggar, Birgitte skriver på Comeclean.no, och Tina driver økologista.no. Bloggar i all ära, men en bok är så mycket mer inspirerande, man bläddrar och följer författarnas tankegång på ett helt annat sätt och framför allt slipper man sitta och titta på en skärm.

söndag 22 november 2015

Självhushållning i praktiken av Maria Österåker

Maria Österåker har nu släppt sin andra bok – Självhushållning i praktiken. Första boken heter ”Lev mer på mindre” och hon driver även bloggen Lev mer på mindre. Boken är full av tips för de som vill bli helt självförsörjande eller för de som liksom vi inte kan/vill eller orkar det helt ut men ändå är nyfikna och intresserade av att göra mer från grunden. Familjen Österåker bestämde sig för några år sedan att prova vara självförsörjande under en månad – något som fungerade och gav dem mersmak. Maria beskriver resan på ett bra sätt, ser inte ner på de som inte kan, orkar eller vill gå samma väg och uppmuntrar oss som funderar att våga prova i små steg.

Boken har många intressanta kapitel för en familj med trädgård – men även lite tips och trix för den som vill göra lite småsaker själv och kan odla på balkong. 

Som alltid när man läser fastnar vissa tips och andra känns inte lika lockande.
- Vi har nu blivit ännu mer intresserade av att skaffa hönor, insett att vi äter mycket ägg och att de troligen är det djur som passar oss bäst på många sätt. Ska läsa vidare i ämnet under vintern och fråga goda vänner och grannar.

- Vi funderar kring vad det kan kosta att bygga en ny jordkällare, vad man kan göra själv, var den skulle kunna ligga och hur mycket vi kan använda den. Ännu ett ämne vi nog läser vidare om under vintern.

- Vi har sedan tidigare velat prova odla svamp. Verkar både lätta och svårt på en gång. Nackdelen var att det kanske inte blir så lång skördetid som vi hade drömt om. Vi får söka mer information om det också… Men tänk vad gott! Frågan är om det blir ekonomiskt försvarbart med arbetsinsats och odlingsutrymme…

- Biodling, det vore så kul att prova men kräver mycket tid och lite ekonomisk investering. Vi håller tummarna för att våra goda vänner startar upp inom några år så att vi kan bli trogna kunder där i stället.

Självhushållning i praktiken av Maria Österåker

De nedersta är St.Victor, vi kommer satsa på den sorten nästa år med.

Mellan stenbäddarna har vi laddat för en ny bädd som kan användas nästa vår (2017)

Tjejerna låtsas köra till kompisen Signe för att hälsa på...




torsdag 29 oktober 2015

Green Kitchen Stories och Från veganens skafferi, inspirerande kokböcker

Vi äter kött. Ett erkännande. Ostolta, operfekta, bekväma… Vi borde veta bättre, som så många andra… Anledningarna att inte äta främst rött kött är många. Därför kämpar vi så klart, liksom många andra, med att bryta ny mark, nya vanor, nya smaker och att hitta rätter som samtliga i familjen tycker om. 

Vi brukar låna kokböcker på biblioteket, ett mycket bra sätt för att få lite ny inspiration då och då. Oftast är det bara roligt. Men ibland känns det som att allt man gör eller har gjort är fel. En bok berättar hur man ska undvika socker och mjöl, hitta andra mer naturliga saker för sötning som kokossocker, stevia och honung. Eftersom honung är lätt att få tag på lokalt och någorlunda ekologiskt (bin kan flyga en viss längd och genom placeringen av bikupan kan man undvika besprutade grödor inom binas räckvidd eller ta honung när det endast finns vilda blommor tidigt eller sent på säsongen) kändes det som ett toppen alternativ till vitt socker i bakning och mat. Men då enligt en annan bok med IBS som hjärtefråga visade det sig att man absolut skulle undvika honung och att det då var bättre med socker. Jaha, suck. Vi kör nu med en blandning av det mesta. Vi följer ingen diet, är medvetna om att vi äter för mycket socker, kluvna i mjölfrågan och köper mejeriprodukter. Måttligt av allt, ibland sunt bondförnuft, lokalt producerat, obesprutat, säsongsanpassat. Vi är dåliga på sallader men älskar rotfrukter.

Absoluta önskekokboken vore en som innehåller recept med få och enkla råvaror, det mesta ska kunna odlas/köpas i Sverige, säsongsanpassat, mycket vegetariskt, tips på allt från mellanmål till picknick och bastantare middag. Vi gillar att använda ugnen mycket då rätterna lagar sig självt. Alla böcker tillför alltid något, ett frö, en ide o.s.v. Här är två kokböcker som inspirerat oss en massor nu i höst. Gick på känsla, nyfikenhet och utseende när vi plockade med oss Från veganens skafferi av Dunja Gulin, läs mer här

Den andra boken är Green Kitchen Stories av David Frenkiel och Luise Vindal som driver bloggen med samma namn. Den onyttige snabbmatsvegetarianen nöter den supermedvetna och nyttoga köttätaren, de börjar tillsammans hitta rätter som fungerar. På bloggen finns spännande recept, youtube klipp, appar, länktips och beskrivning av deras andra böcker.


Från veganens skafferi - vidga dina vyer om matlagning. Överraskande, inspirerande och vacker.


Green Kitchen Stories - inspiration för hela familjen


fredag 2 oktober 2015

Ljust & fräscht - jakten på det perfekta boendet

Lindström och Schyffert har fått oss båda att fnissa. Ibland av pinsam igenkänning, ibland av förvåning och klockrena analyser. Ämnet - Kan man bo sig lycklig? känns verkligen högaktuellt. De sätter ord på allmänna handlingar där man köper sig saker i hopp om att få mer tid, sakerna står i många fall (inte alla så klart) oanvända efter ett tag och känns övergivna samt ger oss dåligt samvete. De driver med sig själva och så gott som samtliga inredningsstilar och inte minst trender som försvinner lika snabbt som de kommer. Mycket läsvärd bok, störtskön och bakom humorn många viktiga poänger om vårt ohållbara beteende.

Vi har biljetter till deras föreställning Ägd - Vad kostar ett rikare liv, i höst. Övertygade om att det kommer bli en givande kväll. 
Ljust och Fräscht av Lindström och Schyffert

Ett av flera citat ur boken Ljust och Fräscht av Lindström och Schyffert

Underhållande bilder på tidstypiska tapetmönster


torsdag 1 oktober 2015

Ekofamiljens blogg, en av 40 inspiratörer för hållbar livsstil

Greenmatch har listat 40 olika bloggar med det gemensamma ämnet Hållbar livsstil. Vi är själva dåliga på att läsa bloggar, tid framför datorn får man nog av vid infosök, jobb och studier... men ibland kan det vara skönt att inspireras och läsa vad andra har klurat ut för bra grejer. Ta en titt på listan och se om ni hittar några tips och bra inlägg.

Dessutom positiva nyheter via en artikeln publicerad av i DN som visar att 75% av livsmedelsföretagen stundtals eller permanent saknar ekologiska råvaror. Det är självklart trist när man vill handla och det inte finns - men efterfrågan ökar och ökar och vi hoppas producenterna får det stöd som behövs för att utöka eller nystarta.


fredag 11 september 2015

Lästips inför helgen

Johanna i Kulla - När mjölkmaskinerna tystnar. Det är så mycket som är så fel. Hur kan de svenska bönderna få så lite betalt? Hur länge kan man gå på knäna? Träffsäkra och tunga ord som är svåra för att förstå för oss som inte är eller har varit mjölkbönder.

Mjölkupproret - Här är en köpguide till svensk mjölk. Vi har precis mailat vårt lokala ICA och önskat att de tar in svensk kvarg.

CE and Assya Barrets - 7 Eye-Opening Lessons I Learned From Buying Nothing New For 200 Days  Beskriver erfarenheter hon fick efter 200 dagars utan att köpa något nytt. Anledningen till projektet är att hennes far går bort och de tankar som väcks när hon tar hand om hans tillhörigheter. Artikeln berör och påminner. 

The Minimalists inlägg: Getting Rid of Just-in-Case Items: 20 Dollars, 20 Minutes Där de på ett pricksäkert sätt beskriver hur man oftast klarar sig utan det där extra man ofta packar med sig på resande fot (och i vardagen). Nu har de inte några barn och vissa saker är helt enkelt så mycket smidigare att ha med sig än att eventuellt behöva åka och köpa. Men tanken de har kan appliceras på mycket. Deras inlägg Someday är också tänkvärt.

Becoming minimalists inlägg: Don’t Just Declutter, De-own Det kan tänkas att vi tipsat om det här inlägget tidigare men det är en favorit som kan läsas om igen då den får tankarna att snurra kring varför vi har kvar en massa saker som man mest flyttar runt och organiserar om. Vad kunde man gjort för roligare med den tiden? Troligen en massa saker...


Besök ditt lokala bibliotek! Senaste månaden har vi besökt vårt bibliotek ett flertal gånger och varje gång blir man liksom glad av all media, böcker, tidningar och annat som finns att låna. Helt gratis. Ofta har biblioteket en webkatalog där det går att söka efter titlar och författare. Många gånger har de köpt in nya böcker som vi frågat efter. Bibliotek och lagliga streaming möjligheter är verkligen hur bra som helst. Det finns alltid boklista i mobilen som uppdateras när någon av oss hörs talas om en intressant bok.
Skogsutflykt, morgonmys framför kakelugnen, våra tre fikon från växthuset och blåärsgröt.




tisdag 18 augusti 2015

Köp inte den här boken - av Ann-Christin Gramming

Boken handlar om hur Gramming med familj har som mål att inte köpa något under ett år, självklart med vissa undantag som mat och annat mer nödvändigt. Köpstoppet pågår under 2008 och resan beskrivs i dagboksformat. Mänskligt och inspirerande vilket känns uppfriskande i "miljömedvetna kretsar" där det annars fort kan bli pekpinne och dåligt samvete. Även om man inte bestämmer sig för att ha köpstopp själv så får man andra tankar när man handlar.

Köpstopp har cirkulerat några år och är en riktigt bra grej. Man sätter själv sina regler och mål, en månad eller längre, kör det i smyg eller basunerar ut till vänner för att på så vis få stöd och förståelse. En annan väg till samma slutsats är att rensa och sortera bland sina tillhörigheter, så som vi och många andra gör. Det känns då som man stundvis svämmar över av saker man samlat på sig, köplusten riktas till väl valda saker man verkligen behöver eller tycker är fina. Sen är vi alla mänskliga och trillar dit på både det ena och det andra i impulsköp. Men faktum är att senast halvåret har vi, utan att reflektera över det, gjort av med mindre pengar. Orsaken är att vi köper så mycket som går begagnat och av kvalitet när vi köper nytt. Augusti blir dock ett undantag med bilservice och semester.

Ta er gärna tid att läsa boken, Ann-Christine driver även Köpstoppsbloggen där det även finns många bra boktips. 


Köp inte den här boken av

torsdag 11 juni 2015

Tips på fler gröna bloggar

Miljöaktuellt har gjort en lista på gröna bloggar, och vi är så stolta och glada att Ekofamilens blogg är en av dem. Vi upptäckte flera fina bloggar som vi själva missat, kika in själva på Listan med 25 bloggar som gör världen bättre och se om ni också får några bra nya tips. Det här med eko och alla de aspekter som finns runt kan ibland kännas lite tunga, då är det toppen att surfa runt och läsa så man får tips och inspiration från många olika håll!

Tidningen Miljöaktuellt listar några bloggar


torsdag 7 maj 2015

Färre kemikalier i kroppen med ekologisk mat

En familj som äter "vanlig" mat får lämna urinprov under en vecka. Halter av vissa kemikalier mäts, bland annat bekämpningsmedel, insektsmedel och tillväxtreglerande medel. Samtliga livsmedel byts ut mot ekologiska och nya urinprov tas, halterna har då minskat kraftigt och i vissa fall försvunnit.

Filmen är ett samarbete mellan COOP AB och Svenska Miljöinstitutet (IVL) och bygger på en rapport COOP beställde (Läs rapporten här). Resultatet var så intressant att de ville göra en film.

Vi vill visa filmen då vi titt som tätt får frågor i stil med "-Tror du på det där med "ekologiskt"?", eller påståenden som -"Äh det spelar ju ingen roll". Se filmen och för informationen vidare. Det spelar roll vad vi äter. Även om det inte alltid är möjligt att handla allt  eko så går det oftast med en hel del produkter. Visst är det toppen att ekoutbutet ökar och uppmärksammas! Förutom din egen kropp (och övriga som äter samma mat) påverkas miljön positivt av ekologisk mat. Det är värt att fundera en stund extra i grönsaksdisken och ibland välja bort vissa produkter.

De viktigaste produkterna att köpa ekologiska är kaffe, vindruvor, bananer, mejeriprodukter, kött och potatis. Läs mer om varför hos Naturskyddsföreningen. Mer information om pops kampanj Ekoeffekten finns på deras hemsida.

lördag 18 april 2015

Plastic Free av Beth Terry

Boken finns för närvarande bara på engelska men den är inte skriven på "tung" eller akademisk engelska. En rolig sak är att själva boken är så fri från plast som det är möjligt att göra i dag. Den har ett omslag i matt papp och under det är själva boken "naken" och utan den traditionella ryggen. Man har även lyckats använda limm som inte baseras på plastmolekyler. Passande, oväntat snyggt och det vore roligt om det kunde appliceras på fler böcker. 

Plastic Free av Beth Terry


Beth berättar om sin resa genom olika stadier av medvetenhet, kämparglöd, mänskliga dippar och konkreta tips. Att plast är ett funktionellt material som i många fall är ett måste för vår moderna värld kan ingen neka, men plast används till så mycket där det finns mängder andra lösningar och bättre material. I boken lyfts främst miljöproblematiken fram, hur man i dag hittar små plastbitar i så gott som samtliga ekosystem, hur många djur misstar plast för mat och fyller buken men sedan svälter. Det är tunga ämnen men skrivs om så att man upplever att man själv kan vara med och påverka sin del. Vi människor har på kort tid förstört mer än man kan ta in. 

Boken innehåller många visdomsord att ta med sig samt bra information. Vi är nu än mer inspirerade att försöka köpa så lite nyproducerad plast möjligt, men det är ruskigt svårt. Författarinnan uppmuntrar till konsumenternas möjlighet att påverka både butiker och producenter- något vi nog borde bli bättre på. Vi har precis mailat vår stammis butik och efterfrågat ekologiskt tvättmedel, håller tummarna för att de vill ta in det. 

Beth driver bloggen MyPlasticFreeLife.com som är väl värd ett besök. 

Efter ett biblioteksbesök med hjälpsam bibliotikarie finns nu en lång kö på förhoppningsvis inspirerande böcker att lösa. Återkommer.  

Böcker som ligger och väntar

tisdag 20 januari 2015

Zero Waste Home av Bea Johnson

I höst och i vinter har vi inspirerats av den här boken. Ja det är dumt nog samma bok men olika omslag vilket vi inte tycker framgick vid beställning från Adlibris... Som väl är har den skickats till en annan ekovän, Anneli som driver bloggen www.Ihearteco.net

Zero Waste Home är även en blogg som drivs av Bea Johnson med familj. Familjen producerar endast en liten glasburk med skräp om året, resten återbrukas, återanvänds eller komposteras. En del i filosofin är att man går igenom alla sina tillhörighet och bara behåller de saker man använder, och inte köper saker man inte använder. I snitt använder vi bara 20% av  det vi äger- vilket är en liten tankeställare. 

Det som oftast ger mest skräp (inklusive återvinningsmaterial), iaf hemma hos oss, är olika sorters förpackningar. Dessa kommer allt som oftast från mat. Bea och hennes familj har helt eliminerat detta genom att uteslutande handla allt i lösvikt och med egna tygpåsar och glasburkar som används om och om igen. 

Boken är mycket inspirerande, finns endast på engelska ännu men är lättläst. Tyvärr finns inga bilder, något som skulle varit guld värt, men man kan söka sig till bloggen. Vi har inga ambitioner att bli en Zero waste familj här, än... Men vi vill absolut minska vår mängd sopor. Jakten på butiker med bra lösviktsutbud har börjat! Tyvärr blir det lite extra knivigt när man även önskar ekosortiment och att det inte är odling- eller skördesäsong nu. Boken har iaf lett till frenetisk rensning (igen) bland våra tillhörigheter. Känslan att skänka kasse efter kasse till välgörande ändamål är tillfredsställande. Fler inlägg i ämnet dyker säkerligen upp snart. 

Zero Waste Home av Bea Johnson - en bok som inspirerat oss i vinter

Boken finns ej på svenska än men är skriven på lättförståelig engelska

lördag 15 november 2014

GoMore, smart samåkning

GoMore är en smart samåkningstjänst där man kan hitta någon att åka med, eller anmäla att man har en plats över i bilen inför en resa. Idén är verkligen toppen och förhoppningsvis något som bara kommer att växa och växa. Många bilresor görs med ingen eller få passagerare i bilen. Tyvärr har vi själva lite knappt om utrymme för medpassagerare nu för tiden med två vuxna och två bilbarnstolar när vi ger oss ut... men jösses vilken bra idé det här är!

Besök www.gomore.se och anmäl er för att se om ni har möjlighet att samåka med någon eller ha med en passagerare. 

En nyhet är att GoMore nu inlett ett samarbete med OKQ8 där passagerare bjuds på kaffe längs vissa sträckor. Tummen upp för det! 

www.GoMore.se
.
Nytt samarbete med OKQ8



onsdag 17 september 2014

Parenteser - ny gratis tidning med fokus på bl.a. föräldraskap, miljlö, barn och giftfritt

Nu har redan andra numret av denna digitala gratistidning kommit ut. I septembernumret kan du bland annat läsa om vad man kan tänka på när man vill inreda barnrummet giftfritt och hur man kan kemikaliebanta sitt hem.

Avsnittet om kemikaliebantning skrivs av Magnus Kähler som bloggar under namnet Kemikaliepappan. Som namnet avslöjar är han spetsad på kemikalieminimering i vardagen och det finns mycket bra att läsa - www.kemikaliepappan.se In och läs med er när ni undrar över något, här är vi mer ekologer än kemister och försöker så gott det går att hänga med i svängarna kring alla kemikalier och deras påverkan på oss och omgivningen.

Här är länk till tidningen, www.parenteser.se och det är bara att lägga till sig som prenumerant gratis!

Paranteser - ny tidning

måndag 7 juli 2014

En fjärilsbok och första skörden

Min fjärilsbok, Casta och Tinnert på Opal förlag
Skrytbild på första skörden. Örter att torka och frysa.

Hackar och fryser rosmarin, dill och persilja. Torkar oregano, mynta och malört.
E med favoritpusslet. Ska letar fler på loppis i sommar. 

tisdag 24 juni 2014

Makt Plast Gift & Våra Barn av Ethel Forsberg

Via en artikel i Svensknatur för några månader sedan fick vi nys om boken - Makt Plast Gift & Våra barn av Ethel Forsberg 2014 ISBN:978-91-978142-0-1
Makt Plast Gift & Våra barn av Forsberg.

Till skillnad från tidigare böcker som hushållet läst, innehåller den här ett fokus på maktspeket som rör kemikalieindustrin samt hur mycket konsumenters efterfrågan och ifrågasättande kan påverka, även om det går lite för trögt och långsamt många gånger. Forsberg var tidigare VD på Kemikalieinspektionen och ger i boken en beskrivning av kemikaliernas roll i vår tillvaro. Många kemikalier fyller bra funktioner men vissa är med stor sannolikhet skadliga för både vår hälsa och miljön, och dessutom inte alltid så nödvändiga eller fullt möjliga att ersätta med bättre alternativ.

Uppmaningen "Agera med kompetens och insikt, mod och kritisk blick." samt "Framtiden kräver skärpt uppmärksamhet. Kemiindustrin tar fram ett nytt ämne var tredje sekund." Fungerade på oss som en blandning av skrämselpropaganda och pepp. Vi vet att vi falerar på många många plan i vardagen vad gäller ohälsosamma kemikalier i diverse produkter och mat, men hoppas på att ha minskat mängden något med de medvetna val vi mäktar med. Ingen av oss har kemibakgrund, fixar läsa in oss på varenda sak vi ska köpa eller vill avstå från diverse bekvämligheter som finns i våra standard liv. Men ändå, så känns det som att när man är lite medveten, så handlar man för hoppningsvis i de flesta fall av ren automatik den produkt som borde vara lite bättre (enligt nuvarande råd och rön...).

Kaptiel 10 innehåller Råd och checklisor på hur man kan undvika hälsofarliga ämnen i vardagen. Har man läst lite inom ämnet tidigare är de flesta råden välbekanta men inte desto mindre viktiga. Det var bra att de var enkla, allmänna och få - samtidigt som man vill ha betydligt fler och tips på precisa produkter både att köpa och att undvika. Men där får man fortsätta utforskandet själv och läsa på om de certifieringar som finns. Boken är klart läsvärd när man behöver ett litet uppvaknande och ger dig en lista på orsaker att fortsätta kämpa på. Fakta baseras på vetenskapliga rapporter och Forsbergs personliga möten, erfarenheten och diskussioner, vilket ger boken tyngd i picknickkorgen på stranden.

Innehållsföteckning Makt Plast Gift & Våra Barn

Exempel på bokens råd och checklistor


måndag 18 november 2013

Goda råd från gamla husmödrar




Har lånat två roliga böcker på biblioteket - Goda råd är inte alltid dyra och Goda råd för alla. Har bläddrat lite och hittat en hel del både bra och kanske mindre bra råd. Husmorsknep är inte att förakta. Här kommer några smakprov. 
  • Om man vill bli av med hallonmask ska man lägga de nyplockade hallonen i en burk med lock på och ställa i kylen. Masken kommer att krypa upp på lockets undersida.
  • Spadet från julskinkan blir perfekt till kål- och ärtsoppa (det här kan vi faktiskt gå i god för)
  • Sirap eller honung mäts upp utan slöseri om man doppar skeden eller kryddmåttet i varm vatten. För att slippa kladda med decilitermått häller man först upp mjölet, sedan gör man ett avtryck med måttet i mjölet - därefter kan sirapen hällas direkt i mjölet. (jösses vad smart!)
  • Chokladpulver/kakao kan förvaras upp till sex månader längre än vad datumstämpeln anger.
  • Marmelad ska stå luftigt och torrt i skafferiet.
  • Skär toppar av morötterna innan de läggs i grönsaksfacket, annars torkar de ut i förtid. Man ska inte förvara morötter och äpplen tillsammans, då får morötterna en besk smak.
  • Mot bilsjuka: Ta 1 msk honung 20 min innan resan och ytterligare 1 msk när du sätter sig i bilen, så slipper du kemiska åksjukemedel.

fredag 1 november 2013

Impotensmadrassen


Impotensmadrassen - Kemikaliedetektivens giftiga upptäckter av Monica Kauppi. Liksom den ironiska titeln antyder hålls en rolig och annorlunda ton boken genom. Den här boken utgår inte från barnfamiljsperspektivet utan livet i övrigt. Klart läsvärd, väcker en massa tankar och vilja att förändra. Den är mer inriktad mot kemikaliefrågan och mindre mot miljö. Kauppi driver även bloggen Kemikaliedetektiven som är värd ett besök om man vill nörda in sig lite.
Impotensmadrassen av Monica Kauppi

måndag 16 september 2013

När det dröjer mellan blogginläggen

Trots att det dröjer mellan blogginläggen så läser vi på... Här är några av böckerna som ligger utspridda i soffan, sängen och på lekmattan. Vi triggar varandra att komma på bra lösningar på olika saker, samlar inspiration från nära och kära och tycker sedan att det är jätte roligt att dela med oss av det här. 
Med kunskap blir man en bättre och mer medveten konsument. 


tisdag 13 augusti 2013

Den onda badankan - varför vill vi ha mindre plast?

Det finns en mängd kemikalier i saker av plast, leksaker, kläder, hygienartiklar, i dammet i våra hem o.s.v. Är det så farligt då? Man hittar ämnen som exempelvis kan ge allergier, vara hormonstörande och giftigt för både dig och vattenmiljön när det letar sig ut till våra sjöar. Anledningarna är flera för att försöka minska mängden plast som du konsumerar och som finns runt omkring dig. Det finns många viktiga och kloka ord bloggade i det här ämnet. Bra böcker berättar varför det är viktigt att tänka till. Som oftast är det tyvärr barn som är känsligast och riskerar att påverkas negativt.

Det kan kännas jobbigt, dyrt, omöjligt eller oprioriterat att försöka tänka om. Men det har vi i vår familj börjat göra mer och mer. Vi kommer att blogga om hur vi försöker minska vår kemikaliemängd i hemmet. Med så mycket att hålla reda på är det skönt med konkreta tips ibland. Det är skönt att det finns många som tänker lika. Vissa saker är lättare att ändra på än andra. Inspiration och drivkraft är vikigt. I samband med att vi fick ett efterlängtat barn i vinter har ämnet prioriterats upp enormt. Nu gäller det inte bara oss. En bra start är att läsa Den onda badankan – ditt barn och de osynliga gifterna av Katarina Johansson. Den berör alla och inte bara barnfamiljer. Besök även hennes välskrivna blogg


Den onda badankan av Katarina Johansson

måndag 12 augusti 2013

Båstnäs bilskrot i Årjäng, Värmland



Veckan som var besökte vi ännu en bilskrot, Båstnäs bilskrot i Årjäng, den kallas även börderna Ivarssons skrot. Denna är rejält större än "Åkes bilskrot" i Småland. Här sägs finnas ungefär 1000 bilar. Skroten ligger i Årjängs kommun, söder om Töcksfors nära norska gränsen. Efter en lång och smal grusväg kom vi fram, upplevelsen var klart värd resan. Vackert och fult på en gång. Inget man skulle vilja ha på sin egen bakgård. Hur kunde det få bli så här - mitt ute i skogen? Kommer nog bli återbesök. 

Efter besöket blev vi kontaktade av Staffan Ekengren som arbetade med en fotobok om skroten som frågade om vi ville ställa upp på en intervju, vilket vi gjorde. Här är en länk till boken Kärlek till en skrot av Staffan Ekengren samt till en hemsida Cementerylove och SkroTv där man kan läsa mer om hela projektet och se flera filmer och intervjuer.

Citat från vår vän L - "Alla bilar rostar men Opel har rekord..."

Båstnäs bilskrot i Årjäng