tisdag 22 juli 2014

Hemmagjord rabarberlikör och rabarbersirap

Förra sommaren gjorde vi, med mycket gott resultat, egen likör på bigarråer, körsbär samt svarta vinbär. I år var vi sugna på att prova egen rabarberlikör.

Vi tog fina röda rabarer som sköljdes och delades, med skalet på - för att få en fin färg. I en stor glasburk hällde vi i nästan en liter skivad rabarber, ca 800 gram socker och lika mycket osmaksatt starksprit. Burken ska vändas och skakas om under några dagar eller veckor tills man ser att sockret lösts upp sig. Sen får man avgöra själv hur länge man vill vänta innan man smakar. Men här får det nog stå någon månad i alla fall. Förvara i kyl eller matkällare.


Hemmagjord rabarberlikör
Här är likören några timmar och har vänts flera gånger 
Hemmagjord rabarbersirap
Sedan tidigare har vi även gjort rabarbersirap. Tyvärr blev inte receptet uppskrivet, men det går att söka sig fram till lite olika varianter på nätet - vi gjorde en blandning av flera och anpassade oss till de mängder av rabarber och socker som fanns hemma vid tillfället. Klart gott till glass blev det i alla fall.

4 kommentarer:

  1. Åh, rabarbersirap låter smaskigt! Måste testas när det finns tillräckligt med rabarber. :)

    SvaraRadera
  2. Det här måste jag testa! Vilken volym använde du på glasburken för likören?

    SvaraRadera
  3. Jag häller inte i sockret från början. Då drar sjäkva rabarbern åt sig en massa socker som går till spillo. Jag låter rabarber dra i sprit i ett par veckor, och när jag solat ifrån dem, rör jag i socker eller kokar sockerlag. Det har jag gjort i flera år.

    SvaraRadera