Visar inlägg med etikett Frivillig enkelhet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Frivillig enkelhet. Visa alla inlägg

fredag 8 januari 2016

Gästinlägg av Minimalisterna

Vi är ett par i 30-årsåldern som bor tillsammans med vår snart 1-åriga dotter i Stockholm och driver bloggen Minimalisterna. Våren 2013 bestämde vi oss för att börja experimentera med en mer minimalistisk livsstil. Allt började rent praktiskt med att vi flyttade ihop och insåg hur mycket onödiga prylar vi hade som nu skulle rymmas under samma tak. I samma veva åkte vi på en backpackerresa i 7 veckor och insåg hur lite vissa människor lever med och ändå är otroligt lyckliga, kanske lyckligare, och dels hur lite vi själva behövde för att känna oss nöjda. När vi kom hem från resan startade vi bloggen.
 
Vi hade dock länge funderat på det överflödssamhälle vi lever i där svaret på så många problem ofta är att tillföra ytterligare något, istället för att se vad man redan har, ta bort något eller ta tag i det underliggande problemet. Vi började fundera på hur vi kan leva enklare inte bara på det fysiska planet utan även gällande åtaganden, mentala fokus, distraktioner osv. Genom att börja blogga skapade vi oss extra motivation, disciplin och möjlighet att konkret se framsteg och att det faktiskt sker en långsam förändring i rätt riktning. Liksom att inspirera och få kontakt med andra som gör eller vill göra en liknande resa.
 
Att börja leva mer minimalistiskt har givit oss många insikter men även fördelar som vi inte hade i åtanke när vi började vår förändring. Några av dessa är:
 
- Att vi klarar oss med betydligt färre prylar än vi kunnat tro. Vem hade kunnat ana att vi skulle rensa ut 1476 saker på 2,5 år, utan att sakna en enda utrensad pryl.
- Att rensande bara blir lättare och lättare ju mer du ”övar”. När du väl satt på dig rensningsglasögonen hittar du ständigt nya platser i hemmet där det gömmer sig mer eller mindre överflödiga och onödiga prylar.
- Att vi känner oss lugnare och mer harmoniska i ett avplockat hem med rena ytor.
- Att det lönar sig att göra grundläggande research och köpa kvalitet från början. Även om kvalitet ofta kostar mer, så kostar det mindre i tid, energi och miljö om kläderna eller saken håller länge.
- Att klädvalet varje morgon är en ”piece of cake” med en liten och noga utvald garderob. Capsule wardrobe-konceptet har kommit in i vårt liv under hösten 2015 med ytterligare garderobsrensning och insikter kring kläder som följd.
 
Vissa har förutfattade meningar och fördomar om minimalister. Att vi lever ett otroligt spartanskt, enkelt och i mångas ögon fattigt eller tråkigt liv. I vissa kretsar kan det också te sig provocerande att berätta att man gör sig av med prylar, minskar distraktioner, äter ekologiskt och försöker dra ner på kemikalier hemma genom olika åtgärder. Detta kan tillsammans göra att man drar sig för att ta upp ämnet eller ge sig in i diskussioner. Men i bloggosfären märker vi att det finns många likasinnade som gärna kommenterar, uppmuntrar och delar med sig av sina egna erfarenheter på området.
Foto: Minimalisterna

Foto: Minimalisterna
Blir du också nyfiken får du gärna kika in på vår blogg för mer information och inspiration! Vi lyfter dock ett varningens finger för att rensning och minimalism kan vara beroendeframkallande, för att leva minimalistiskt är som att skala en lök lager för lager. Efter varje rensning hittar du raskt ytterligare onödiga prylar att göra dig av med som du tidigare trodde var oumbärliga, för varje bortprioriterat onödigt fokus inser du att det finns ytterligare distraktioner som kan skalas bort till fördel för det som verkligen betyder något och bakom varje ny insikt gömmer sig en ofta djupare nivå av insikter kring dina egentliga behov och prioriteringar. Man blir aldrig klar och det är precis det som är minimalismens kärna; att det är resan och inte målet som räknas.
 
Börja gärna genom att läsa några av våra favoritinlägg och mest lästa och kommenterade blogginlägg nedan, för att se om minimalism och enkelhet kan vara något för dig:
 
 
 
 

fredag 9 oktober 2015

Bättre bolån, vi går ner i arbetstid och lever nu

Ett aktuellt ämne för vår del de senaste veckorna har varit ekonomi och vad vi vill ha för vardag både nu och i framtiden. Vi byggde hus för fem år sedan och delar av vårt bolån ska ses över snart. Genom att ta sig tid och jämföra olika bankers räntor och villkor kan man spara mycket pengar, det finns olika jämförelsesajter man kan få hjälp att få fram den bästa räntan – vi började där. Något som man inte alltid tänker på är att man ofta kan ställa bankerna mot varandra. Se med en annan bank vad ni får för ränta där, är den lägre så ring till din nuvarande bank och hör om de kan matcha den och säg att ni funderar på att flytta bolånen. Det är inget som hindrar att man har lönekonton på en bank och bolån på en annan. Vi har beställt en skriftlig värdering av huset (inkl hembesök av mäklare), vilket är gratis i vår nuvarande bank (om vi behåller lånen där) och kostar 1500kr om vi byter bank. Dock kan de pengarna ganska snabbt sparas in om man då byter till en bank med bättre ränta. Värderingen är viktig för ju lägre andel av husets värde du har som lån – desto lägre ränta kan du få.  En ny värdering, något som kan vara vettigt efter en renovering eller liknande, kan göra att man kan slippa topplån vilket ofta har en högre ränta än bottenlån. Läs mer på exempelvis sajten Mitt Bolån.   

En annan sak som lyft pengafrågan för oss är planering av våren och kommande år. Som många andra före oss har vi insett värdet av att ha en bra vardag – hur klyschigt det än låter så är det nu som livet är. Genom en mer sparsam hushållsekonomi, vi lever ändå gott, kommer vi båda kunna gå ner i arbetstid och få tid tillsammans i familjen. Alla har inte den möjligheten, vare sig att spara eller få tillåtelse att gå ner i arbetstid. Men troligen är det många som skulle kunna göra så men inte tänkt i de banorna eller vågat ta steget. Visst kan det sakta ner karriären, minska på utlandsresorna och påverka pensionen. Fast för vår del är det nu våra barn är små, är det vettigt att försaka tid med dem nu för att kunna spara till en pension att ta ut när vi är 75 eller hur länge vi nu måste jobba – om vi fortfarande är friska och i livet? Alla tänker och känner olika men nu är det vettigast för oss att satsa på nuet och sikta på ökade besparingar när barnen blivit vuxna. Lyckan är att en miljövänlig vardag nästan alltid är bra för familjeekonomin. Mindre inköp spar pengar, resurser och avfall. Begagnat, återbrukat och lånat lika så. Många av de saker man köper är (förhoppningsvis men inte alltid) mer genomtänkta, av god kvalitet och bra för både dig och din omvärld. Vi fortsätter att försöka förenkla vår vardag och inspireras av andra som gjort eller gör samma sak.


Lästips:


tisdag 1 september 2015

Konsten att städa av Marie Kondo


Marie Kondo har blivit mycket populär i stora delar av världen, engelsk titel är The Life-changing Magic of Tidying Up. Hennes bok har lästs av mängder och blev nyligen översatt till svenska. Tyvärr flyter inte språket så bra och meningar haltar, tänker man om dem till engelska känns de mer rätt så kanske gick översättningen för fort. Bortsett från det är boken helt klart läsvärd, kan tänka mig att det är bäst på engelska eller japanska om ni behärskar det. Saknade dock någon illustration eller bild, det gör så mycket med inspiration via bilder.  Vissa saker känns lite för ”prydliga” och för mycket som solskenshistorier, tveksam till vissa detaljer om man nu får skriva så – men hur som helst är syftet med boken att inspirera och den har inspirerat oss (en som läst och sedan livligt diskuterat varje avsnitt med den andre)
Konsten att städa av Marie Kundo

Boken Konsten att städa är nästan som en självhjälpsbok, du får inte lära dig att putsa fönster eller husmorstips för eget rengöringsmedel. Här handlar allt om att skala bort de saker/kläder/böcker m.m. som du inte blir glad av – sen sortera och sen upptäck hur mycket lättare det är att städa. Målet är att få en god grundordning där du bara har kvar saker du tycker om och använder och – viktigast av allt – var sak får en bestämd plats. 

För att nå till den här punkten har Marie Kundo vissa regler eller tips.
  •  Städa efter kategori. Det är svårt att göra sig av med saker, man har sannolikt tyckt om de flesta av dem, har minnen förknippade med många och dåligt samvete för flera. Maries tips är att rensa i ordningen kläder, böcker, papper, allehanda osorterade föremål (benämns komono på japanska) och sist saker med effektionsvärde.
  •  Visa inte släktingar/vänner vad du gör dig av med. Dock kan före och efter-bilder inspirera, men håll skänk/sälj/återvinn/släng sakerna för dig själv.
  • Gör dig av med saker först – organisera och fixa med förvaring sen Det är lätt att saker mest flyttas runt, det blir för mycket grejer i omlopp och man orkar inte slutföra.
  • Hitta en plats (tillsammans) för varje sak. Ett arbete som nog aldrig blir färdigt riktigt
I programmet Stil i P1 Rensa, röja och slänga bort - är färre ägodelar den nya statusmarkören" diskuteras hennes metod som kallas Konmari metoden. Är det en ny trend att ha mindre grejer? Vi hoppas verkligen det och ansluter oss gladeligen till skaran – för här är en bok som sätter ord på många negativa känslor man känner när man upptäcker att man har för många grejer. Skam då man ser att man köpt fler av samma sak utan att inse det, slöseri när man köpte billigt i stället för kvalitet, slarv när saker gått sönder för att man inte tagit hand om dem och funderingar kring fulla förråd med saker man inte minns att man har när någon annan kanske letat efter just en sådan grej. Resursslöseri. Varenda pinal tillverkas av material som tagits fram i olika processer, produkten bearbetas, fraktas, lagras, hanteras i butik och säljs sedan till oss. Om vi inte ser till att använda den saken sitter vi och håller på en massa resurser som använts i onödan. Visst att det skapat arbetstillfällen längs vägen… men hur hållbart är det? Vi måste bli så mycket bättre på att ta hand om det material som redan finns i omlopp. I programmet Stil diskuteras återvinning av textil, hur svårt det är men hur viktigt att vi får till bra metoder. Gissningsvis kommer mycket att ske på den fronten. I snitt slänger varje person åtta kilo textilier i soporna per år. Flera större kedjor, som Kappahl och H&M, samlar in textilier för återvinning. Lägg till det som en fraktion i återvinningsdelen hemma, det har vi gjort. Blir mer än man tror med sönderslitna strumpor, fläckiga trasor m.m.

Mycket av det som Kondo skriver känns så rätt, praktiskt och vettigt. En del saker är lite längre från vår kultur men väcker tankar om att vi kanske inte är de som har rätt i vissa frågor. Vi har dock inte gjort som förespråkas i boken – ut med alla saker och håll i var och en sak i handen för att känna efter och bestämma dig om den gör dig glad (låter flummigt men känns väldigt rätt när man tänker efter och gör det). Orsaken är två små underbara barn som förtjänar det mesta av vår tid just nu. Men i lite fraktioner här och där har vi allt provat metoden. En timme på kvällen eller efter lunchen för den som är föräldraledig (borde heta föräldrajobb eller något annat egentligen). Sakta men säkert sprider sig en ny ordning i huset. Där vi gått igenom finns plötsligt bara hela, fina saker vi tycker om och använder. Mindre buzz och störande saker i vardagen. Allt går lättare, man mår bättre, uppskattar det man har, orkar ta hand om det man har, vill ha mindre, köper mindre, lägger pengar på bättre saker som man verkligen vill ha och av kvalitet.

torsdag 12 mars 2015

Livet i en rosa buss med allt i en resväska

Senaste månaderna har vi båda läst och inspirerats av många minimalistbloggar och de tankar som finns i dem. Vi fortsätter i sakta gemak gå igenom lite prylar då och då. Den lätta delen av en stor garderobsutrensning är gjord - nu börjar plaggen bli svårare att göra sig av med. De flesta är sådana som man vill använda men ändå inte gör. Varför göra sig av med dem då kanske ni tänker? Jo för att iaf vi upplever att saker blir enklare när man har färre saker. Lättare hitta kläder som passar (allt passar), lättare matcha (nästan allt passar ihop), lättare att hantera tvätten. Man sitter inte och håller på plagg eller resurser någon annan skulle ha mer glädje av eller verkligen behöva.

I förra veckan gjorde vi en härlig kortsemester till Danmark. Försökte minimera packningen vilket gick bra. Började då prata om när vi jobbade för Rosabussarna som chaufför samt matansvarig och va borta sju månader i Sydamerika. Alla kläder i två stora resväskor. Inte minns man att man saknade något, utom nära och kära - och vissa ätbara ting då och då. Vi har sammanlagt bott ca ett år tillsammans under enkla förhållanden i en Rosabuss, en del hotellnätter mellan varven men samma packning. Bea Johnson med familj, www.zerowastehome.com, bor i USA men spenderar en del tid i Frankrike då Be är fransyska. Varje familjemedlem kan packa ner hela sin garderob i en resväska och ta med. Under resan hyr de ut sitt hus vilket finansierar en del av deras resa. Inspirerande men inget vi satsar på, men helt klart värt att fundera över. Bea köper nya kläder två gånger om året och då i första hand begagnat/secondhand. Gör några sökningar på "wero waste home wardrobe" för att se hur snyggt och smart det kan vara.

Det här ska vi sikta på i vår fortsatta rensning - gäller hela hushållet och inte bara garderoben.

- ha inga dubletter om det inte känns nödvändigt
- i garderoben satsa på bra basplagg man trivs i samt komplettera med några lite mer färgstarka/finare/festliga plagg. 
- tycker du inte saken är snygg/smidig/praktisk nog för att exempelvis packa med vid flytt eller längre resa kanske du kan skänka den. 
- Minska saker du har för "att det kan va bra att ha". Det mesta går att köpa eller låna just då det ÄR bra att ha...

Plåtbuss gjord av tomma färgburkar köpt i Tanzania - kopia av vår gamla rosabuss "Måns",
en Scania från 1975. Resminne som får bo kvar


fredag 27 februari 2015

Frivillig enkelhet

Något vi pratar mycket om här hemma nu är "frivillig enkelhet" och vad det kan betyda för vår familj. Vad vill vi göra med vår tid - och då menar vi inte de där semesterveckorna som går tokigt fort - utan vardagen, det är ju det som på nåt vis är "livet" så att säga. Hur mycket vill vi jobba framöver, vad behöver vi? Hur många av våra grejer använder vi och vilka är egentligen bra att ha och vilka tar bara upp plats och energi? Hur mycket vill vi städa och plocka grejer?

Efter jul började vi gå från rum till rum och titta på saker. Målet är att ha kvar det vi använder och det vi tycker är vackert. Vägen dit är ganska lång...men det är skönt att börja tänka. Taktiken är rum för rum inne i huset. Det mesta skänks, något kanske säljs eller ges till vänner, och en (så liten som möjligt) del fyller på högarna i uthusen. Uthusen ja... De är ett senare och större projekt! 




Tips på hur man kan komma igång med att rensa onödiga prylar

- Bra är ett litet erkännande inför sig själv att man har onödigt mycket prylar. Allt från pennor till skönhetsartiklar, kläder och porslin m.m. De allra flesta av oss har ett överflöd av saker, men ofta använder vi ändå samma favoritprylar, kläder, bunkar eller muggar. 

- Kör en "kvällslov": ta en kasse eller kartong och gå från rum till rum (eller bara ett vilket också är bra) och plocka bort sådana där saker som oftast ligger på golv, bänkar, stolar, lösa i hyllor mm. Saker som inte har någon plats, kanske ingen fuktion. Troligen tycker du inte om dem för då skulle saken fått en "värdig plats" någon stans. Ett hem fylls fort upp av saker som bara flyter omkring och inte "bor" någonstans. 

-Är du modig så ställ kassen i skänkvrån. Ett annat alternativ är att skriva datum på kassen och ställa bort, ibland är det lättare att göra sig av med saker när man fått lite distans till dem och insett att man inte saknat dem. Efter några veckor kanske hälften skänks och resten får flytta in igen och få egna platser i lådor och skåp. 

-Ha alltid en kasse för skänk och ev sälj någonstans så det går lätt att lägga dit saker du "springer på" under dagen. Det måste va lätt att komma dit så att det blir gjort. Vi har vår precis utanför dörren i tvättstugan. Och det är fler än en oftast. 

- Gör små "räder" när du ändå gör något annat. Gå igenom en hylla eller låda i badrumsskåpet när du ändå borstar tänderna eller håller ögat på badande barn. Vad använder du inte? Vad har gått ut i datum? När du plockar ur disken och hyllan känns full, vad kan ni testa va utan som tar plats?

- Ha inte kvar saker bara för att du fått det eller för att de kostade mycket. Trivs du med dem? Använder du den? Är den fin och skulle du köpa den igen? Ger den dig glada minnen eller skuldkänslor? 

- Om en sak är trasig, laga eller skänk/släng. 

Det är både lätt och svårt i början. Skön känsla, lätt besatthet, chock och skamkänsla över mängden grejer man samlat på sig bara i farten. Insikten att man ändrat smak och "växt ifrån" vissa saker. Inspiration och glädje av att ge till andra och tänka att sakerna kommer att användas av någon mer. Lugn och i vårt fall mindre stress av plotter och småprylar över allt. Skönare känsla i hemmet och framför allt, efter ett tag lägger man mindre tid på att städa undan grejer. Mer tid för sånt som är roligt. 




Förutom mindre städplock blir dammning och andra städmoment lättare när det är färre saker att flytta på. Dessutom minskar shoppingsuget i farten. Visst kommer man alltid att vilja ha saker - men iaf för oss är siktet oftast ställt på mer specifika saker. Man går och funderar på ett tag innan de köps. Redan nu efter ett par månader har vi märkt en positiv trend i vår ekonomi, mindre konsumtion utan att vi ens tänkt på det.  




lördag 21 februari 2015

Tips för att rensa och organisera i garderoben

Så sakteligen rensar vi i vår gemensamma klädkammare. Mål är att ha mindre kläder och bättre ordning. Vinsterna är många. Det är lättare att hitta kläder - alla som är kvar passar, är hela, sådana man tycker om och passar ihop med det mesta andra man har i garderoben. Det var en stor överraskning för oss båda (lite extra för den kvinnliga delen) att inse hur mycket kläder som hängde där som man inte egentligen trivdes i, som inte längre passade och framför allt inte längre användes. Vet inte hur många kassar vi gett bort till vänner eller välgörenhet, minst tio pappkassar - och det finns fortfarande mängder kvar! Vem har köpt alla kläder!?! Känns lite lite bättre då mycket är secondhand, men ändå inte bra att sitta och hålla på plagg man inte själv använder när någon annan kanske skulle ha dem hur mycket som helst!

Vänd alla galgar åt fel håll, när du använt ett plagg vänder du rätt galgen.
Efter ett tag ser du vilka plagg som inte används.
Så här gjorde vi och det här inspirerades vi av...
En första utrensning som egentligen bestod av flera små då det är mer realistiskt som småbarnsföräldrar. Vi gick igenom allt i kategorier, strumpor en kväll, provade långärmade tröjor en förmiddag, räknade långkalsonger en söndag osv. Fördelen är att man inser hur många dubletter man samlat på sig, köpt en ny bättre men ändå behållt den gamla... 

Skänk det som:
Inte passar eller är obekvämt
Inte används helt enkelt
Inte faller dig i smaken längre
Du har dubletter av

Det var det lätta... Det finns garanterat kvar en massa kläder som du inte behöver. Men det är nu det börjar bli svårare att rensa ut. Vid årsskiftet vände vi alla galgar "åt fel håll", så fort ett plagg använts och tvättats hängs det tillbaka på en rättvänd galge. Hur avslöjade som helst, oj oj oj vad vi bara använder samma kläder. När året är slut är tanken att de kläder som fortfarande inte använts får åka till någon annan. Då har det gått ett helt år med samtliga säsonger. Håller tummarna för att vi är så modiga då som vi framstår nu... Undantagen kräver försvarstal om de ska få va kvar. 

Positiva saker vi upptäckt är:
Vi har spontant snyggare och bekvämare kläder varje dag. 
Det upplevs som mindre tvätt på nåt vis. 
Frånvaro av shoppingsug - söker vissa nyckelplagg. 
Värdesätter de plagg som är kvar mer. 
Plats för bonussaker i garderoben vilket gör att det blir mindre fullt i andra skåp. 
Glädje och lättnad av att bli av med saker. 
Vi har inte saknat ett enda plagg hittills. 

Vi har ingen, och kommer troligen aldrig att ha, en "minimalist garderob", men inspireras av det och tar till oss de bitar som passar vår livsstil. Det är ingen ju ingen tävling i att ha varken mest eller minst, och det gäller inte bara garderoben.

Läs även våra tips samt recension av boken Konsten att städa av Marie Kondo

Inspirerande blogginlägg:
Becoming a minimalist av Joshua Beckers inlägg "A Pracrical Guide to Owning Fewer Cloth

Minimalisterna "En snyggare garderob med Slow Fashion" 
http://minimalisterna.se/tag/garderob/ samt "Vägen mot en minimalistisk garderob

Zero waste Home av Bea Johnsons inlägg "My Wardrobe Inventory in Pictures" och "Wardrobe update


The minimalist mom, "Week one: Capsule Wardeobe Basics" 

Sortera och rensa i omgångar, fundera på om någon annan skulle använda saken mer...

Favoritplaggen blir lätta att hitta.