onsdag 5 mars 2014

Ekologiska schampon och balsam

Förra året körde jag ca 6 månader helt utan schampo och tvättade håret endast i balsam. Det fungerade oväntat bra och jag fick en märkbart bättre hårkvalité, det var torrt och risigt tidigare. Efter en ett halvår upplevde jag håret lite "tungt" och mättat av balsam, även om jag undvek topparna så hamnar det där ändå. Började tvätta med Klockargårdens pulverschampoo någon gång i veckan, fungerade toppen och löddrade fint. Man blandar lite pulver med varmt vatten i en liten skål eller i handen och masserar in, behövs en klick balsam efter då det kan kännas lite strävt annars.

Nu har jag börjat använda schampo igen sen några månader men behöver inte alls tvätta håret lika ofta. Håret känns toppen och börjar det bli torrt igen kör jag en balsamkur igen, inbillar mig att håret känns annorlunda både beroende på årstid och hur man mår. Hur som helst så fortsätter jag att testa mig fram bland lite olika märken och upplever att det är skönt att byta ibland även om produkten känns bra. Just nu vilar Klockargården till förmån för ett gammalt hederligt Urtekram schampo, smidigt då andra delen av familjen använder det med. Har länge kört med olika Faith in nature som fungerade bra som "tvättbalsam" för mitt hår. Testade Treemendus Organic Tea tree conditioner, men tycket den var för rinnig och inte gav den mjukhet jag är van, luktade dock mycket gott. Däremot blev jag förtjust i Naturligtvis Balsam för torrt hår. Innehåller åkerfräken, luktade så där "naturligt rent", mer den konsistens jag vill ha och håret kändes fint efteråt. Dessutom är det vad jag förstått ett svenskt märke vilket gör att det känns ännu bättre!

Alla hår är så klart olika och det som funkar för mig kanske inte fungerar för någon annan, men jag tycker själv att det kan vara skönt att läsa lite om olika produkter ibland och få tips. Märkena/produkterna finns i flera olika butiker, jag köpte den här omgången via Jordklok. Önskar jag upptäckt de här mildare produkterna för en herrans massa år sedan, det hade troligen sparat mitt hår massor. Och som tröst till er som är gravida/ammar mm och har funderingar kring håravfall så kan jag berätta att jag tappade mängder några månader efter vår dotter föddes. Pratade med BVC sköterska som tog min oro på allvar och lät mig ta prov för att se så min ämnesomsättning var ok. Det var den och sakta men säkert kom allt tillbaka, och jag upplever (och får kommentarer) att mitt hår är tjockare nu än innan graviditeten. Ser visserligen fortfarande ut lite som en igelkott i fuktigt väder... Tror att jag på något vis kom i balans efter en massa år genom att rensa ut vanliga produkter, banta bort allt onödigt och bara köra eko. Det var min hårresa hittills. Kommer säkert prova fler produkter framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar