lördag 21 maj 2016

Hur kan jag minska mitt koldioxidutsläpp med hälften i en gammaldieselbil?


Det här med framtidens hållbara fordon och drivmedel är ett spännande kapitel, det är troligen lätt att göra bort sig om man gissar hur det kommer se ut. Men här kommer en tanke från oss – det kommer nog inte finnas en lösning utan en hel rad olika alternativ. Elbilar med olika batterityper, utökning av det kollektiva, bilpooler och förnyelsebart drivmedel som kan användas i dagens bilar m.m. Vi har inte fått ekonomi att köpa en egen elbil än och kör idag en sex år gammal dieselbil, är dock stolta över att klara oss med en bil tack vare samåkning. Men det finns en del man kan göra för miljön trots att man har en vanlig bil.

Nu i dagarna har Preem lanserat Preem Evolution Diesel som innehåller upp till 50 % svensk tallolja. Vi vill uppmärksamma kampanjen då drivmedlet är ett bra sätt för många av oss som av olika anledningar behöver ha bil för att få ihop vardagen. Kostnaden är samma som för vanlig diesel men Preem beskriver att koldioxidutsläppen minskar med upp till 46 %. Lägger man dessutom fokus på sparsam körning kan man minska sin bränsleförbrukning med 4-10 %. Trafikverket har till och med en ”snabbkurs i sparsam körning” i pdf-format på sin hemsida. Sedan några år tillbaka har Energimyndigheten infört energimärkning på däck. Däck svarar för 20 % av bilens bränsleförbrukning och ett bra val vid köp att nya däck kan minska förbrukningen med upp till 10 %, läs mer på Energimyndighetens hemsida.

Inlägget är delvis sponsrat av Preem. Mer information om deras Preem Evolution Diesel finns på Preems hemsida.

1 kommentar:

  1. Visst är det svårt att leva inom planetens gränser! Jag försöker själv göra det men inser att det inte går i dagens samhälle. För att en lösning ska vara hållbar så måste det gå att försörja en hel befolkning med den, hur ser det ut med tallolja? Räcker det till alla? Annars finns stor potential i biodrivmedel, men då måste alla sluta äta kött...

    Jag kan tipsa om min klimatkalkylator som dock inte går in i detalj på utsläppen men som visar hur utsläppen från buss förhåller sig till bil och flyg. Man ser även vad en hållbar nivå är.

    SvaraRadera